Groep 3

 

Wat leuk dat jullie een kijkje nemen op de website!
We zullen u via deze site op de hoogte gaan houden van alles wat er in onze klas gebeurt!

Groetjes juf Marjolijn en juf Anja

 

 


Belangrijke data:

 

vrijdag 20 april – de Koningsspelen
Vrijdag 27 april – Koningsdag – alle leerlingen vrij
Maandag 30 april t/m vrijdag 11 mei – mei vakantie.


Handige tips en materiaal voor thuis:


– Veel leerlingen hebben nog moeite met het schrijven van de schrijfletters en cijfers. Omdat verkeerd aangeleerde schrijfletters en -cijfers vaak moeilijk af te leren zijn, klikt u HIER voor een overzicht zodat u thuis met uw kind kan oefenen.

– Er zijn veel websites die u kunt inzetten om uw kind thuis te begeleiden. Het is wel fijn als u als ouders de kinderen begeleidt bij de verwerking. Voor een overzicht van de links naar de website klikt u HIER. De sites zijn gericht op het lezen en het rekenen voor leerlingen in groep 3.

– Een voorbeeld van een rekenspelletje met legoblokken:
Bouw een toren en vraag je kind hoeveel steentjes de toren
heeft als je er nog drie bij doet of als je er vier afhaalt.
Hoeveel steentjes hebben twee torens? Welke toren is hoger?
Heeft die ook meer steentjes, enzovoort.. Je kunt ook groepjes maken
van de steentjes en de steentjes sorteren op grootte (hoeveel steentjes zijn er per grootte).
Je kunt er echte sommen mee maken: 2 steentjes + 3 steentjes = 5 steentjes.
Door de steentjes te gebruiken wordt een som heel concreet en dit werkt zeker bij jonge kinderen erg goed.


Wat leren wij de komende tijd in de klas: 


Rekenen:
Als u op de volgende link klikt ziet u een doelenoverzicht wat uw kind de komende periode leert.
WIG 3b blok 3

Daarnaast is het handig om de volgende onderdelen met uw kind te oefenen.
– het splitsen van getallen tot 10
– het aanvullen van getallen tot 10
– het optellen en aftrekken tot 20
– het oefenen van de getallenlijn (opzeggen tot 100, schrijven tot 60)
– geld bij elkaar optellen
– klokkijken met hele uren

Lezen: 
We lezen elke dag, daarnaast is er tijd voor begrijpend lezen. In kern 8 van veilig leren lezen oefenen we het onderstaande:

Schrijven:
We schrijven vanaf 15 maart 2018 met vulpen en leren hoe we letters aan elkaar schrijven.


Een kijkje in de klas: 


 

Een kijkje nemen in het licht atelier:
Op dinsdag 10 april mochten wij een kijkje nemen in het licht aterlier.

Wilt u meer foto’s zien, neem dan een kijkje in ons album via https://photos.app.goo.gl/d0izp4DBGSSnS1Tx2

Buitenlesdag:
Op 10 april deden wij mee aan de buitenles dag.
We hebben in plaats van alleen rekenen in het lesboek ook buiten een spelletjes/ rekencircuit gedaan.

De grote rekendag:
Op woensdag 28 maart was het weer de grote rekendag.
We hebben de hele ochtend rekenspelletjes gedaan.
Het was een leuke leerzame ochtend.

Leren van elkaar “leren van groep 8”:

Vandaag 9 februari kregen wij bezoek van groep 8. Elke leerling van groep 8 is met groep 3 leerling bezig geweest met het maken van een powerpoint presentatie. Ze zijn bij de basis begonnen. Hoe kan je tekst invoegen, hoe kan je een plaatje invoegen, hoe kan je de achtergrond veranderen etc. Er zijn al hele mooi powerpoint presentaties gemaakt. Het was erg geslaagd en de leerlingen waren allemaal enthousiast.

Bouwen met dozen:

Op 2 februari zijn wij met groep 3 naar de speelzaal gegaan. De kinderen wisten toen nog niet wat ervan ze verwacht werd. Eenmaal in de gymzaal aangekomen mochten ze bouwen met dozen. Zonder opdracht gingen de kinderen bouwen. Al gauw kwamen ze erachter dat er niet genoeg dozen waren om allemaal een eigen huis of kasteel te bouwen. Er zal dus samengewerkt moeten worden. Uiteindelijk is te zien dat de kinderen samen aan de slag zijn gegaan en een huis hebben gebouwd waar ze allemaal in konden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat een heerlijke “gezonde traktatie”:
Hoera Nick is jarig!

Een koffer vol verhalen: 

Op dinsdag 23 januari heeft Juf Anja een koffer meegenomen. In de koffer zitten allemaal persoonlijke spullen die bij Juf Anja passen. De juf vertelt de leerlingen waarom dit bij haar past en zo ontstaan er (waargebeurde) verhalen. 

Iedere week zullen er 1 of 2 leerlingen de koffer mee naar huis krijgen met de vraag om deze te vullen met persoonlijke spullen die bij hun passen. In de klas mogen ze hun persoonlijke verhaal vertellen. Want iedere leerling heeft eigen verhalen.

Kerstvakantie: Geef je kind leesplezier

Het allerbelangrijkste bij het leren lezen is dat je kind leren lezen leuk gaat vinden. Maak een feestje van het wekelijkse uitstapje naar de bibliotheek, laat je kind een kwartiertje langer opblijven om te lezen, pak samen een boek en kruip gezellig op de bank. Hoe meer plezier een kind heeft in lezen, hoe meer hij zal lezen. En hoe meer je kind leest, hoe meer plezier hij erin krijgt (doordat het lezen steeds minder moeite kost en je kind een grotere woordenschat opbouwt). Waardoor hij weer meer gaat lezen, enzovoort. Investeren in leesplezier loont! Ook tijdens de vakanties is het belangrijk dat de kinderen elke dag 10 – 15 minuten leest. Voor de kerstvakantie hebben de kinderen een kerst-vakantie-leeskaart mee gekregen om zo op een leuke manier het lezen te stimuleren.
Onderstaande foto kreeg ik van een trotse moeder. De leeskaart werkt.

Heeft u ook een leuke foto van uw kind. Stuur hem op!
Was uw kind ziek of afwezig vrijdag. Als u HIER klikt kunt u hem alsnog zelf uitprinten.

Kerstdiner 2017:
Donderdag 21 december hebben wij weer kunnen genieten van een heerlijk kerstdiner. Alle papa’s, mama’s en opa’s en oma’s bedankt voor alle lekkere hapjes. De kinderen hebben genoten.
Ook zagen alle kinderen er heel mooi uit. Het waren allemaal echte dames en heren.
Ook de obers willen wij bedanken voor de goede bediening.

6 oktober 2017:
Op vrijdagochtend zijn wij direct om half 9 met een aantal auto’s naar het kinderboekenmuseum gereden.
We hadden een les: Boekenbeestenfeest
Een vrolijke alfabetroute leidt de leerlingen langs opdrachten waar ze spelenderwijs oefenen met letters, klanken en woorden. Zo helpen ze Kleine Ezel met de zoekgeraakte letters, maken ze woorden met de letter-ijsschotsen van Kleine IJsbeer en bedenken ze een nieuw verhaal met Pim en Pom in de hoofdrol. Voor foto’s kunt u hier klikken.


3 oktober 2017:
Vandaag hebben de leerlingen hun eerste techniekles in het technieklokaal gehad. We bedanken de Opa van Felicia en de moeder van Oumaya voor hun hulp. Wat was het een gaaf gezicht om alle leerlingen zo enthousiast bezig te zien. Ze mochten zelf zagen, timmeren, meten en natuurlijk hoort samenwerken er ook bij. Voor foto’s kunt u hier klikken.


21 september 2017: 
Vandaag verraste de moeder van Nick ons met heerlijke tomaatjes, komkommers en druiven voor de hele klas. Wij willen haar bedanken. We hebben er van gesmuld.


20 september 2017:
Een heerlijke gezonde traktatie! 


15 september 2017:
Mario en Luigi hebben gewonnen tijdens het zomerfeest!
We feliciteren Nick en Mete met hun prijs!

 


Project: Droomland


3 oktober en 6 oktober 2017: Eigenschappen en kwaliteiten van leerlingen 

Tijdens de techniekles op 3 oktober hebben de leerlingen hun eigen pinokkio gemaakt. Op 6 oktober beginnen we met het verhaal van Pinokkio. De eigenschappen van Pinokkio staan op dat moment centraal. Aan het eind van het verhaal is hij is eerlijk en dapper. Weten de leerlingen welke eigenschappen/ kwaliteiten ze zelf hebben en zien ze misschien ook eigenschappen/ kwaliteiten bij andere leerlingen? Ze krijgen allemaal een kaartje met daarop een eigenschap/ kwaliteit die ze aan een ander mogen geven en vertellen erbij waarom ze het kaartje geven.
Als afsluiting mogen ze hun dromen even laten gaan. Hoe zou ik er graag uitzien in mijn droomland? Denk aan je kleur haar, gezicht, kleding, schoenen etc. Uit tijdschriften mogen ze hun wensen uitknippen en opplakken.


29 september 2017: Huizen bouwen

Er wordt kort begonnen met een terugkoppeling naar de eerste les. Ze hebben een voorstelling gemaakt van hun droomland maar hoe ziet hun droomhuis eruit? Deze les mogen de leerlingen aan de slag met constructiemateriaal. Ieder mag zelf het materiaal kiezen en ook samenwerken behoort tot de mogelijkheden. Enkele vragen die gesteld zijn aan de leerlingen zijn bijvoorbeeld: Hoe kom ik jou huis binnen? Is je huis stevig? Hoe komt dit? Hoe kan je, je huis steviger maken?  Waarom heb jij gekozen voor een huis op wielen?
Op deze manier gaan de leerlingen na het bouwen gerichter nadenken over hun huis! Voor wat foto’s klikt u hier!
Aan het eind van de les mochten de leerlingen nog een tekening maken. (deze volgen nog).


26 september 2017: Start het nieuwe project!

We hebben met de leerlingen gepraat over wat ‘dromen’ is. We hebben een filmpje gekeken en gepraat over onze ‘eigen’ dromen. Stel je eens voor, hoe ziet jou droomland eruit????