Groep 3

Welkom%20groep%203

Wat leuk dat jullie een kijkje nemen op de website!
We zullen u via deze site op de hoogte gaan houden van alles wat er in onze klas gebeurt!

Groetjes juf Marjolijn en juf Anja


Belangrijke data:

Maandag 9 oktober 2017 en donderdag 12 oktober 2017 – startgesprekken
Maandag 16 oktober 2017 t/m vrijdag 20 oktober 2017 –
herfstvakantie

 

 

 


Handige tips en materiaal voor thuis:


– Veel leerlingen hebben nog moeite met het schrijven van de schrijfletters en cijfers. Omdat verkeerd aangeleerde schrijfletters en -cijfers vaak moeilijk af te leren zijn, klikt u HIER voor een overzicht zodat u thuis met uw kind kan oefenen.

– Er zijn veel websites die u kunt inzetten om uw kind thuis te begeleiden. Het is wel fijn als u als ouders de kinderen begeleidt bij de verwerking. Voor een overzicht van de links naar de website klikt u HIER. De sites zijn gericht op het lezen en het rekenen voor leerlingen in groep 3.

– Een voorbeeld van een rekenspelletje met legoblokken:
Bouw een toren en vraag je kind hoeveel steentjes de toren
heeft als je er nog drie bij doet of als je er vier afhaalt.
Hoeveel steentjes hebben twee torens? Welke toren is hoger?
Heeft die ook meer steentjes, enzovoort.. Je kunt ook groepjes maken
van de steentjes en de steentjes sorteren op grootte (hoeveel steentjes zijn er per grootte).
Je kunt er echte sommen mee maken: 2 steentjes + 3 steentjes = 5 steentjes.
Door de steentjes te gebruiken wordt een som heel concreet en dit werkt zeker bij jonge kinderen erg goed.

 

 


Een kijkje in de klas: 


6 oktober 2017:
Op vrijdagochtend zijn wij direct om half 9 met een aantal auto’s naar het kinderboekenmuseum gereden.
We hadden een les: Boekenbeestenfeest
Een vrolijke alfabetroute leidt de leerlingen langs opdrachten waar ze spelenderwijs oefenen met letters, klanken en woorden. Zo helpen ze Kleine Ezel met de zoekgeraakte letters, maken ze woorden met de letter-ijsschotsen van Kleine IJsbeer en bedenken ze een nieuw verhaal met Pim en Pom in de hoofdrol. Voor foto’s kunt u hier klikken.


3 oktober 2017:
Vandaag hebben de leerlingen hun eerste techniekles in het technieklokaal gehad. We bedanken de Opa van Felicia en de moeder van Oumaya voor hun hulp. Wat was het een gaaf gezicht om alle leerlingen zo enthousiast bezig te zien. Ze mochten zelf zagen, timmeren, meten en natuurlijk hoort samenwerken er ook bij. Voor foto’s kunt u hier klikken.


21 september 2017: 
Vandaag verraste de moeder van Nick ons met heerlijke tomaatjes, komkommers en druiven voor de hele klas. Wij willen haar bedanken. We hebben er van gesmuld.


20 september 2017:
Een heerlijke gezonde traktatie! 


15 september 2017:
Mario en Luigi hebben gewonnen tijdens het zomerfeest!
We feliciteren Nick en Mete met hun prijs!

 


Project: Droomland


3 oktober en 6 oktober 2017: Eigenschappen en kwaliteiten van leerlingen 

Tijdens de techniekles op 3 oktober hebben de leerlingen hun eigen pinokkio gemaakt. Op 6 oktober beginnen we met het verhaal van Pinokkio. De eigenschappen van Pinokkio staan op dat moment centraal. Aan het eind van het verhaal is hij is eerlijk en dapper. Weten de leerlingen welke eigenschappen/ kwaliteiten ze zelf hebben en zien ze misschien ook eigenschappen/ kwaliteiten bij andere leerlingen? Ze krijgen allemaal een kaartje met daarop een eigenschap/ kwaliteit die ze aan een ander mogen geven en vertellen erbij waarom ze het kaartje geven.
Als afsluiting mogen ze hun dromen even laten gaan. Hoe zou ik er graag uitzien in mijn droomland? Denk aan je kleur haar, gezicht, kleding, schoenen etc. Uit tijdschriften mogen ze hun wensen uitknippen en opplakken.


29 september 2017: Huizen bouwen

Er wordt kort begonnen met een terugkoppeling naar de eerste les. Ze hebben een voorstelling gemaakt van hun droomland maar hoe ziet hun droomhuis eruit? Deze les mogen de leerlingen aan de slag met constructiemateriaal. Ieder mag zelf het materiaal kiezen en ook samenwerken behoort tot de mogelijkheden. Enkele vragen die gesteld zijn aan de leerlingen zijn bijvoorbeeld: Hoe kom ik jou huis binnen? Is je huis stevig? Hoe komt dit? Hoe kan je, je huis steviger maken?  Waarom heb jij gekozen voor een huis op wielen?
Op deze manier gaan de leerlingen na het bouwen gerichter nadenken over hun huis! Voor wat foto’s klikt u hier!
Aan het eind van de les mochten de leerlingen nog een tekening maken. (deze volgen nog).


26 september 2017: Start het nieuwe project!

We hebben met de leerlingen gepraat over wat ‘dromen’ is. We hebben een filmpje gekeken en gepraat over onze ‘eigen’ dromen. Stel je eens voor, hoe ziet jou droomland eruit????